A technikai SEO és a duplikált tartalom kezelése nemcsak a keresőmotoroknak, hanem a felhasználóknak is kulcsfontosságú. Egy technikailag optimalizált, jól strukturált weboldal gyorsabb, megbízhatóbb és jobb helyezéseket érhet el a találati listán. A keresőoptimalizálás (SEO) világa folyamatosan fejlődik, de vannak olyan alappillérek, amelyek nélkülözhetetlenek. Ebben a cikkben bemutatjuk, miért fontos ezekre figyelni és milyen módon kerülhetjük el a gyakori hibákat.
Mit jelent a technikai SEO?
A technikai SEO az a terület, ami a weboldal szerkezeti beállításainak optimalizálására alkalmas. Ennek egyértelmű célja, hogy a keresőmotorok algoritmusai hatékonyan képesek legyenek feltérképezni, indexelni és rangsorolni a tartalmakat. Míg a tartalmi rész a szövegekre és kulcsszavakra, a technikai SEO az oldal „háttérmunkálatokra” helyezi a hangsúlyt.
A SEO technika legfontosabb elemei:
Oldalsebesség
A gyorsan betöltődő oldalak előnyt élveznek a keresőmotorokban, mert jobb felhasználói élményt nyújtanak. A felmérések szerint, ha néhány másodpercnél hosszabb a felület betöltése, a látogatók jelentős része elkattint.
Mobilbarát kialakítás
A reszponzív weboldalak minden eszközön megfelelően működnek. Ez ma már alapkövetelmény.
Biztonság (HTTPS)
Az SSL-tanúsítvány megléte és a HTTPS protokoll használata növeli a weboldal megbízhatóságát és rangsorolását.
URL-struktúra
Az egyszerű, logikai és kulcsszavakat tartalmazó URL-ek segítik a keresőmotorokat a tartalom azonosításában.
Weboldaltérkép (XML Sitemap)
Az oldaltérkép segíti az összes aloldal alapos feltérképezését.
Duplikált tartalom kezelése
A technikai SEO egyik legfontosabb része a duplikáció elkerülése és megfelelő kezelése. Talán ez az egyik legmeghatározóbb hiba, ami nagyon gyakran felmerül. Érdemes tehát erre részletesebben kitérnünk.
Mit takar a duplikáció jelentése?
A duplikált tartalom olyan szövegrészeket vagy teljes oldalakat jelent, amelyek az interneten több helyen is azonos vagy nagyon hasonló formában megtalálhatóak. Ez előfordulhat ugyanazon a weboldalon belül, illetve más felületek között. A duplikáció jelentése és megléte soha nem hanyagolható el, mert akár teljes kiesést is eredményezhet az index listából.
A duplikáció fő típusai:
Belső duplikáció
Ugyanazon weboldal különböző URL-jein található azonos tartalom. Például:
- www.peldaceg.hu/termekek
- www.peldaceg.hu/termekek?param=123
Külső duplikáció
Az egyik weboldalon található tartalom más helyeken is megjelenik, gyakran engedély nélkül.
Miért jelent problémát a duplikált tartalom?
A duplikált tartalom számos problémát okozhat, mivel ilyen esetben a Google és más keresőmotorok nem tudják eldönteni, melyik verziót indexeljék, ami a rangsorolás romlásához vezethet. A felhasználók is könnyen elveszhetnek az ismétlődő tartalmak között, ami rontja az élményt és a vásárlási hajlandóságot is csökkenti. Ha több azonos tartalmú felület létezik, a keresőmotorok a linkekből és kulcsszavakból származó SEO értéket több oldal között osztják szét, ami gyengébb teljesítményt nyújt. Amennyiben tehát ismeretes a duplikáció jelentése és az általa okozott problémák, akkor könnyen kiküszöbölhetjük azt.
Hogyan kerülhetjük el a duplikált tartalmat?
A duplikáció elkerülése érdekében számos bevált gyakorlatot alkalmazhatunk:
Kanonikus URL-ek használata
Az oldalak kanonikus címkével való ellátása ( rel=””canonical””) segít a keresőmotoroknak megérteni, melyik verzió az elsődleges.
301-es átirányítások
Ha egy oldal tartalmát más URL-re helyezzük át, használjunk 301-es átirányítást, hogy ne keletkezzen duplikáció!
Tartalom egyedivé tétele
Törekedjünk arra, hogy minden aloldal egyedi és értékes tartalmat kínáljon!
Paraméterek kezelése az URL-ekben
Az URL-paramétereket érdemes szabályozni a Google Search Console segítségével, hogy elkerüljük a felesleges másolatokat.
Duplikált metaadatok javítása
Gondoskodjunk arról, hogy minden oldal egyedi címet és meta leírást kapjon!
Ha figyelmet kap a duplikáció jelentése, máris alapvető hibák orvosolhatóak, amik a jobb rangsorolást segítik elő.